Växjö vann Stadskampen mot Ljungby

Inte på 20 år eller mer har det arrangerats någon stadskamp mellan orter i regionen. Numera är ju utbudet av tävlingar stort och möjligheterna att spela många. Dock inte lagschack. Eftersom det inte blev någon Småländsk distriktsserie i år och Ljungby därför inte kan spela kom vi överens om en utmaning genom en Stadskamp över två matcher, hemma och borta.

Den första matchen spelades i Växjö den 14 januari med retur i Ljungby den 4 februari. Matchen spelades över fem bord utan Elo registrering. Den första vanns av Växjö med 4 – 1 och den andra med 4,5 – 0,5. I laget spelade (14 januari) Lars Hjort (lagkapten), Magnus Hall, Ywonne Wetterling, Johannes Martin och Leopold Martin med vinster för de första fyra spelarna. I den andra matchen spelade (4 februari) Magnus Hall (lagkapten), Pär Källerholm, Ywonne Wetterling, Johannes Martin och Leopold Martin. Fyra vinster och med remi på sista bordet. Stadskampen blev ett trevligt inslag i schack säsongen och gav flera möjlighet att spela lagschack. Kanske kan utmaningen bli permanent?