Skrällpremiär i Elitserien för förstalaget

Säsongen 2019/20 är historisk för Växjö SK. För första gången har klubben ett lag som är kvalificerat till den högsta serien i landet – Elitserien. Efter de inledande tre ronderna vid sammandraget i Uppsala 18 – 20 oktober stod Växjö SK som delad serieledare på maximala 6 poäng tillsammans med fjolårssegraren Lunds ASK samt Stockholms SS. En av de största skrällarna på länge var ett faktum.

I klubbens första historiska elitseriematch ställdes man mot Wasa SK, som i förhandssnacket lyfts fram som den stora favoriten till serieseger i slutet av mars. Med en snittrating på laget som var exakt 100 ELO poäng högre var man skyhöga favoriter i matchen mot Växjö.

IM Petro Golobka tog klubbens första poäng genom remi på bord 2 och detsamma gjorde därefter Emilio Gonzalez, som fick hoppa in efter ett sent återbud, i sitt parti på bord 8 mot IM Dan Cramling, Sverigemästare från 1981. Emilio har Elorating 1936 mot Cramlings 2322! Den första historiska vinsten i ett Elitserieparti togs av Mattis Olofsson-Dolk på bord 7 mot Anders Grandell.

Efter fyra avslutade partier stod det 2 – 2 mellan lagen då FM Tom Rydström tappade mot GM Juan Bellon. Därefter vann först lagkaptenen GM Yuro Solodovnichenko på bord 1 och IM Bengt Lindberg på bord 3. Växjös första Elitseriepoäng var därmed säkrad. Wasas GM Tom Wedberg, Sverigemästare från 2000, jämnade till siffrorna genom vinst mot Ambjörn Alle Wåhlin på bord 4 och då återstod endast ett parti, helt avgörande för vinst för Växjö eller oavgjort mellan lagen. På bord 6 kämpade Andrii Sevastianov som svart mot Wasas Teodor Moreau. Vid remi totalvinst för Växjö, vid förlust oavgjort mellan lagen. Andrii försvarade sig bra i slutspelet och lyckades hålla remi. Växjö SK första historiska tvåpoängare var därmed säkrad.

I lördagens match var det återigen en av favoriterna till serieseger som stod för motståndet, SK Rockaden Stockholm. De 22-faldiga (!) svenska lagmästarna hade ett snittratingövertag på 176 Elo-poäng och var storfavoriter till vinst mot Växjö.

IM Petro Golubka, IM Bengt Lindberg och Ambjörn Alle Wåhlin på bord 1, 2 och 4 öppnade matchen med tre remier mot Rockadens GM Arturs Neiksans, GM Erik Blomqvist, regerande Sverigemästaren, och IM Erik Hedman. 1,5 – 1,5 så långt. Därefter tog Växjö greppet om matchen genom vinster av GM Yuri Solodovnichenko som svart mot GM Jon Ludvig Hammer, 2635, på bord 3 och genom FM Tom Rydström som svart på bord 5 mot Sverigemästaren 1990, IM Michael Wiedenkeller. 3,5 – 1,5 efter 5 slutförda partier.

Emilio Gonzalez lyckades därefter säkra en poäng genom att för andra dagen i rad plocka en halvpoäng av en IM, denna gång IM Robert Bator. 4 – 2. När sedan Andrii Sevastianov, 2118 vann mot Rockadens ratingsvagaste spelare Krum Berovski 2349 var den andra segern mot ett topplag i hamn. 5 – 2. Mattis Olofsson-Dolks parti på bord 7 mot IM Jonas Barkhagen blev därmed betydelselöst för slutställningen, som skrevs till 5 – 3.

Om de två första ronderna var mot topplag och favoriter till seriesegern var den tredje mot ett lag med något högre snittrating än Växjö och som är en huvudkonkurrent om platserna strax ovanför nedflyttningsstrecket. Två lag av de 10 får lämna Elitserien när säsongen är över.

Precis som i matchen på lördagen slutade partierna på bord 1,2 och 4 med remi genom IM Petro Golubka, GM Yuri Solodovnichenko och IM Bengt Lindberg. Därefter vann Emilio Gonzalez på bord 6 som svart mot Mikael Jonsson, 2252, drygt 300 Elo starkare medan Andrii Sevastianov förlorade på bord 8 mot FM Anders Eriksson. 2,5 – 2,5 efter 5 partier. Då vann FM Tom Rydström ett viktigt parti mot FM Johan Norberg på bord 5 och Växjö tog kommandot i matchen. Speciellt viktigt var det då de två återstående partierna inte kunde bli sämre än remi. Ambjörn Alle Wåhlin stod bättre och med bättre tid än dubbla Sverigemästaren GM Ralf Åkesson på bord 3 och Mattis Olofsson-Dolk kunde ta ut remischackar mot Erik Norberg på bord 7 efter att länge stått på vinst. Den tredje segern på tre dagar var ett faktum och skrevs till 3,5 – 4,5 i Växjös favör.

Det första sammandraget och Växjös resultat har gjort årets Elitserie lite mer öppen i toppen. Fjolårssegraren Lunds ASK är tillsammans med Stockholms SS nu favoriter till serieseger med 6 ronder kvar. För Växjös del är kontraktet nästan säkrat, vilket var det första delmålet. Redan efter tre ronder.

Samtliga spelare i laget tog viktiga poäng mot starkare motstånd, men den största överraskningen var ändå hela Elitseriens lägst rankade spelare, Emilio Gonzalez, som tog två poäng. En vinst mot 2250 spelare och två remier mot Internationella Mästare.