Sista Lask-rating listan publicerad

Det blev några bländande solar när den sista historiska ratinglistan idag publicerades. Från den 1 september övergår Sveriges Schackförbund helt till det internationella Elo-systemet. Den största solen stod Emilio Gonzalez för som under våren ökat med hela 62 ratingpoäng till Lask 1929. Imponerande! Ytterligare två spelare som utmärkt sig med plus 31 poäng är Lars Holmstrand, som vann samtliga sina partier i andralaget och Ywonne Wetterling som spelat flitigt, vilket givit resultat. Historisk och därmed oslagen rating-etta i klubben blev IM Jacob Carstensen med Lask 2410.

Även denna ratingperiod är det FM Tom Rydström som spelat flest partier. Hela 52 rankingförda partier innebär att Tom tillhör den absoluta Sverige-toppen när det gäller aktivitet. Som god tvåa kom Björn Ottosson med 23 partier.

Nu är det endast ett fåtal av de vuxna spelarna i klubben som saknar Elo-tal. Ett bra tillfälle att på hemmaplan skaffa sig Elo-partier är klassiska Växjöspelen den 18 – 19 juni. I år kommer hela 10 grupper att Elo-registreras.

Frågor och svar om övergången till Elo-rating finns på: http://www.schack.se/tavling/fragor-om-elo/