Första egna produkten får titel

Idag blev det formellt klart att Tom Rydström är Fide Master (FM) på internationella schackförbundets hemsida. Tom är den första egna produkten i Växjö SK som uppnår nivån 2300 i internationell rating och därmed kan använda titeln FM.

FM Tom Rydström
FM Tom Rydström. Foto: Lars OA Hedlund.

Tom började sin schackliga bana på Gustavslundskolan hos ”schack-Janne”, dvs  Jan-Erik Johansson och därefter Alf Isaxon, två hedersmedlemmar i klubben. Titeln uppnåddes när Tom slog FM Erik Hedman, SK Rockaden, Stockholm, i samband med Malmö Open i december och därmed passerade 2300 i flytande Elo.
Växjö SK har just nu fyra ytterligare titelspelare som är aktiva; IM Thorbjörn Bromann, FM Jacob Carstensen och FM Jakob Aabling-Thomsen, alla Danmark samt FM Rolf Lekander, klubbens över tiden starkaste spelare.