Bra start och svag avslutning i Hasselbacken

Sveriges äldsta schackklubb och en av världens äldsta klubbar – Stockholms SS – har 150 års jubileum 2016. Det firade man stort genom att arrangera en jubileumstävling på anrika Hasselbacken på Djurgården i Stockholm 30 april till 8 maj. Hela 34 stormästare fanns i startlistan och den högst rankade svensken GM Erik Blomqvist hittar man på 31:a plats. Det säger lite om styrkan på toppen av tävlingen!

Från Växjö SK deltog FM Tom Rydström, och han gjorde en bra tävling till och med rond 7. Tom vann mot lägre rankade spelare och förlorade mot två starka stormästare. GM Hannes Stefansson, Island, och GM Eduardas Rozentalis, Litauen, Elo 2581 respektive 2584. I rond 7 mötte Tom den unga supertalangen GM Aryan Tari, Norge, Elo 2558, som är rankad 4:a i Europa och 7:a i världen för 18-åringar. Tom gjorde ett starkt parti och hade vinstchanser som svart, men partiet slutade remi efter kamp tills endast två kungar var kvar på brädet. Därefter avslutade Tom tävlingen med två förluster mot 2100 spelare och föll som en sten i resultatlistan.

Tävlingen vanns av GM Dmitry Andreikin, Ryssland med 7,5 poäng över de 9 ronderna. Bästa svensk blev nyblivna stormästaren GM Axel Smith på 20:e plats med 6,5 poäng och FM Tom Rydström kom på beskedliga 130:e plats med 4,5 poäng. Totalt startade 305 spelare i jubileumstävlingen.

Partier och resultat: www.hasselbackenchessopen.se