Växjö i Elitserien nästa säsong – vann Superettan överlägset!

Foto: Lars OA Hedlund

Inför de tre sista ronderna i årets Allsvenska serie ledde Växjö SK förstalag Superettan på samma poäng som Burgsvik Alva SK från Gotland. Och vid vinst i fredagens match mot Kristallens SK från Stockholm kunde det bli en direkt avgörande match om seriesegern mot Burgsvik Alva på lördagen. Det var upplagt för dramatik.

Jämna och svårspelade Kristallens SK, som vi förlorade mot förra säsongen, kämpades ner med klara 6 – 2. Samtidigt som Burgsvik Alva slog Upsala ASS med 4,5 – 3,5. Det betyder seriefinal!

Till lördagens match fick vi in förstärkning i form av GM Johan-Sebastian Christiansen, Norge, som kom direkt från EM i Skopje, där han spelat sensationellt starkt och tagit en finfin 12:e plats. Skulle han orka fortsätta prestera på topp i två ronder till efter sin fakirresa? Förmodligen blev också Johan-Sebastians deltagande en liten överraskning för motståndaren och vi kände att vi hade en bra bordsplacering mot starka Burgsvik Alva. Vinsten blev också ganska klar i seriefinalen med 5,5 – 2,5 och med ett extra plus till Ambjörn Alle Wåhlin, som på bord fyra vann mot solida IM Tommy Andersson, med nästan 200 ELO rating mer i bagaget.

Segern innebar också att Växjö SK är klart för Elitserien 2019/2020 och att sista matchen mot redan nedflyttningsklara SödraSASS från Stockholm mera handlar om att avsluta serien bra. Vinsten skrevs till klara 7 – 1 och det innebar serieseger med klara 16 matchpoäng och hela 51,5 i partipoäng. Det är den mest överlägsna seriesegraren sedan säsongen 2013/2014 då Solna SS vann med 17 matchpoäng. Som jämförelse vann Wasa SK Superettan ifjol med 16 mp och 50,0 pp.

Växjö SK gick upp i Superettan säsongen 2014/2015 och har haft serien 6:a, 6:a, 8:a, 5:a och nu 1:a vid klubbens femte säsong i den näst högsta serien.

Totalt har 13 spelare varit med och bidragit med poäng till laget och samtliga har spelat över sin förmåga eller tagit de poäng man ”ska” ta, vilket måste vara helt unikt. FM Tom Rydström vann 8 partier av 9, vilket han blev ensam om i årets serie av samtliga spelare i Allsvenskan. Fantastiskt! Johan-Sebastian blev Mr 100 procent med 5 vinster av 5 spelade ronder och kaptenen GM Yuri Solodovnichenko, Ukraina, tog 7,5 poäng av 9 på bord 1 eller 2 med 4 vita och 5 svarta partier och en prestationsrating på 2637.

Årets lag bestod av: GM Yuri Solodovnichenko, Ukraina, 9 ronder, FM Tom Rydström, 9 ronder, IM Bengt Lindberg, 9 ronder, Andrii Sevastianov, Ukraina, 9 ronder, Nedzad Neretljak, 8 ronder, Emilio Gonzalez, 6 ronder, GM Johan-Sebastian Christiansen, Norge, 5 ronder, Mattis Olofsson Dolk, 5 ronder, IM Petro Golubka, Ukraina, 3 ronder, Ambjörn Alle Wåhlin, 3 ronder, FM Rolf Lekander, 2 ronder, Emil Lindahl, 2 ronder samt IM Thorbjørn Bromann, Danmark, 1 rond.