Topplaceringar för klubben i Malmö Open

När klassiska Malmö Open och MSF Open arrangerades i helgen var det säsongens fjärde GP-deltävling. Nytt för i år var att tävlingen arrangerades över 8 ronder, precis som de övriga deltävlingarna, men med fem snabba partier och endast tre klassiska.

Bengt Lindberg gick obesegrad genom Malmö Open

Det blev fyra spelare som slutade på 7 poäng varav två från Växjö SK! Räknar man med kvalitetspoäng kom IM Bengt Lindberg tvåa och FM Tom Rydström fyra. Vann tävlingen gjorde GM Hans Tikkanen, Lunds ASK, och den tredje spelaren på 7 poäng var GM Tiger Hillarp Persson, Malmö AS. Bengt var obesegrad under tävlingen och tappade endast två halvor och Tom satte pjäs i första ronden mot Fredrik Qwarfort, Linköpings ASS. Därefter stod han för en mäktig upphämtning med 7 raka vinster.

Tom Rydström förlorade första partiet och vann sedan 7 i rad
Ronald Heidenfors tog en halva mot GM Ralf Åkesson

Övriga Växjöspelare var Ronald Heidenfors, 54:a med 4,5 poäng och Mattis Olofsson-Dolk, 66:a med 4,5 poäng. Bengt Wihlborn deltog också, men bröt tävlingen pga sjukdom efter fredagens spel med en vinst och en förlust. Totalt deltog 177 spelare.

I MSF Open stod klubbens hopp till Ywonne Wetterling. Ywonne gjorde en solid tävling och var med högt uppe i startfältet. Efter förlust i sista ronden blev det 4,5 poäng och en 28:e plats av totalt 72 spelare. Vann gjorde Björn Werstén, Linköpings ASS, på 7 poäng med Pia Fransson, Limhamns SK, på samma poäng, men med sämre särskiljning.

Nästa GP-deltävling blir vår egen, Elite Hotels Open i Växjö den 9 – 11 februari. Passa på att anmäla dig redan nu!

Till resultat GP i Malmö

Samtliga foton: Lars OA Hedlund