Starkt av Mattis och Tom i Visma Chess

Mattis_Olofsson-Dolk-10Rond7
Foto: Lars OA Hedlund
Både Mattis Olofsson Dolk och FM Tom Rydström gjorde sina bästa resultat i en sluten Berger-turnering när Visma Chess 2015 avslutades på söndagen. Redan efter 3 ronder hade Mattis passerat resultaten från de tidigare två åren (2 poäng 2013 och 1,5 poäng 2014) och han slutade på en fin 5:e plats med mersmak i IM-grupp B. Tom började svagare med endast 0,5 poäng efter 3 ronder, men sedan gick det bättre och han slutade på en stark tredjeplats i IM-grupp A, med 5,5 poäng, samma som tvåan och endast en halvpoäng från att ta sin första IM-norm! I samma grupp kom IM Jacob Carstensen, 7:a med 4 poäng.

Tävlingen vanns för första gången av en stormästare i och med att GM Krasimir Rusev, Bulgarien, vann GM-gruppen på 6,5 poäng. Samma som tvåan IM Daniel Fernandez, England, som därmed tog sin andra GM-norm med en halv poängs marginal. Trea kom IM Rasmus Svane, Tyskland, med 6 poäng och även han tog sin andra GM-norm.

Foto: Växjö Schackklubb
Prisutdelning GM-gruppen. Foto: Växjö Schackklubb

IM-grupp A vanns av FM Philip Lindgren, Limhamns SK, på 7 poäng och genom detta tog han sin andra IM-norm i Växjö! Tvåa kom IM Daniil Shkuran, Ukraina och trea FM Tom Rydström på samma poäng.

IM-grupp B vanns av IM Petr Golubka, Ukraina, på imponerande 7,5 poäng med den unge norrmannen FM Johan-Sebastian Christiansen på 6 poäng. Han började tävlingen med 3 raka nollor för att sedan vinna resterande 6 partier i sträck! Det gav honom sin tredje och sista IM-norm och eftersom han tidigare varit över Elo 2400 blir han inom kort Norges nästa Internationella Mästare.

Visma Chess 2015
Yan Liljegren t.v, från företaget spinQ sponsarade IM-grupp B. Foto: Växjö Schackklubb

Alla information om turneringen; bilder, partier, resultat, filmer och Rolf Lekanders analyser finns på turneringshemsidan: www.vismachess.com

Turneringen spelades i tre grupper med 10 spelare där alla mötte alla inom respektive grupp.