Schack på tennisklubben

Forehands och volleys byttes för en stund mot kungar, damer och löpare. Foto: Leopold Martin

Schackboxning har du kanske hört talas om? Men tennisschack? I söndags besökte Emilio Gonzalez och Håkan Jalling anrika tennisklubben Växjö TS för att lära en grupp lovande tennisungdomar grunderna i schack. De flesta visste redan hur pjäserna går och ganska fort kunde alla börja spela.

Det finns ju många likheter mellan sporterna. En individuell sport där man är helt ensam och utlämnad när man tävlar, långa matcher, ofta flera timmar och att man har serven och initiativen när man är vit.

Initiativet kom från schack- och tennispappan Leopold Martin och Växjö TS tränare, Torbjörn Thestrup tyckte utbytet var mycket uppskattat av både tennisjuniorerna och deras föräldrar.

Läs mer på Åke Magnussons tennisblogg

Intressant ”Tobbe”-initiativ