Rolf Lekander har avlidit

Foto. Lars OA  Hedlund

Växjö Schackklubb har sorg. I fredags somnade Rolf Lekander in i sitt hem efter en tids sjukdom. Rolf har under sina många aktiva år varit klubbens och Växjös starkaste spelare. Hans prestationer är exceptionella såsom 21 vinster i Klubbmästerskapet, den senaste 2013. Han har varit klubbens bäste poängplockare genom tiderna i lagspel med otaliga vinster på bord 1 i förstalaget och mängder av vinster i alla klubbtävlingar genom åren.

Men det är inte bara som spelare som Rolf utmärkt sig och lämnat avtryck i klubben. Han var dess ordförande under två perioder, 1969 – 1971 och 1976 – 1977, han är hedersmedlem och har alltid hållit ett vakande öga på såväl årsmöten som höstmöten.

Lekander startade sin schackliga bana i Vislanda SK där han växte upp. Efter militärtjänst i Hässleholm styrdes kosan till Växjö där han var initiativtagare till Växjö Akademiska Schackklubb, en klubb som emellertid blev kortlivad. Som medlem i Växjö SK kom Rolf att vinna otaliga distriktsmästerskap såväl individuellt som i lag.

Under flera år spelade Lekander för andra klubbar såsom Åstorps SS, Lunds ASK och Jönköpings SS. I LASK blev han svensk lagmästare 1978. Under de åren spelade han lokalt för Alvesta SS. Debut för deltagande i SM-gruppen blev det 1972 i Skellefteå. Efter 5 ronder var Rolf i ledning och han slutade på femte plats. Han blev därefter uttagen i landslaget och debuterade mot Polen i Warszawa. Kampen slutade 10 – 10 och Lekander blev med sina resultat lite av en matchhjälte. De kommande åren var han bofast i landslaget.

Hans bästa SM var i Bollnäs 1973, där han ledde efter 8 ronder och slutade på en delad 3 – 6 plats. Totalt blev det spel i SM-gruppen fem gånger. Mycket tid ägnades åt problemlösning och korrschack, där han utnämndes till stormästare 1993. Och mycket spännande material fick plats i Lekanders schackspalt i Smålandsposten som startades redan 1968. I den bevakade han noggrant både lokala skeenden, nationella händelser och gjorde internationella utblickar. Året 1985 blev Lekander också Sverigemästare i snabbschack.

Den sista titeln med tyngd vann Rolf Lekander när Nordiska Mästerskapet arrangerades på hemmaplan i Växjö 2017. Lekander delade vinsten i 65+ klassen och kunde därmed titulera sig som Nordisk Mästare i veteranklassen.

Det är med oerhörd glädje vi i Växjö SK ser tillbaka på alla inspirerande föreläsningar, kommentering av partier och värdefull schackstatistik. Även inom det sistnämnda var Lekander en ohotad mästare. Våra tankar går till hustru Eva-Rita samt barnen Ann och Daniel med familjer. Rolf Lekander blev 76 år.

Håkan Jalling Alf Isaxon
Ordförande Växjö SK Hedersledamot