Nagelbitare i Juniorallsvenskan

Det blev en spännande drabbning i Hägerstensåsens Medborgarhus när Juniorallsvenskan arrangerades den 27 – 29 november. Två lag av de sex direktkvalificerade i div 1 åker ut och de två bästa från div 2 fyller på. Fjolårsvinnaren Limhamns SK försvarade sin titel och vann div 1 med 9 matchpoäng och 14,5 partipoäng. Det var dock inte lika överlägset som tidigare och skåningarna fick bra motstånd av både SS Manhem Göteborg och hemmalaget SK Rockaden, Stockholm, lag 1.

Efter en svag laginsats på lördagen mot rankingsexan Linköpings ASS, med ett 2 – 2 resultat, fick Växjö SK kämpa för att komma fyra och därmed säkra kontraktet till nästa år. Växjö tog sig dock samman och gjorde en stark sista dag med 2 – 2 mot en av förhandsfavoriterna SK Rockaden, lag 1 samt vinst mot deras andralag, 2,5 – 1,5, i absolut sista ronden. Därmed är Växjö SK klara för högsta divisionen även nästa år genom 4 mp och 9 pp över de fem ronderna. SK Rockaden, Stockholm, lag 2 samt Linköpings ASS åker ur division 1 och ersätts av vinnaren av div 2, Västerås SK, 10 mp och 18,5 pp samt tvåan Stockholms SS, 10 mp och 17,5 pp.

Full pott för Mattis. Foto: Lars OA Hedlund
Full pott för Mattis.
Foto: Lars OA Hedlund

Mattis Olofsson-Dolk gjorde en mycket stark insats genom att vinna samtliga sina partier och blev därmed bästa spelare av samtliga 128 deltagare i både div 1 och 2. Tom Rydström tog 3,5 av 5 och blev 7:a (5:a av spelarna i div 1). Seid Lotinac hjälpte laget till vinst mot SK Rockaden lag 2 genom sin remi och Sanjar Sahak blev denna gång utan poäng.

Resultat, tabeller och bilder från tävlingen.