Mattis första KM-titel

Med stor dramatik under de sista ronderna avslutades årets Klubbmästerskap igår. Precis som de senaste tre åren var det mycket jämnt och särskiljning fick användas. Årets Klubbmästare blev Mattis Olofsson Dolk då det blev remi i sista ronden mot Tom Rydström i ett direkt avgörande parti om titeln. Men det var länge ovisst i tävlingen. Mattis tappade i ronden innan till Hans Frisk, Lunds ASK, och gav initiativet till Tom Rydström. Tom i sin tur spelare remi mot Kamran Barakpour och gav initiativet till FM Rolf Lekander. Och Rolf i sin tur tappade till Tobias Gutzmann och då var initiativet tillbaka hos Mattis. Komplicerat? Hur som helst mycket spännande!

Med 7 poäng på 9 ronder var Mattis en väldigt värdig vinnare och tog sin första KM-titel att lägga till alla sina Skol-SM titlar och sin Kadett-SM titel. På samma poäng slutade tvåan Rolf och Tom kom trea med 6,5 poäng. Alla resultat i klass 1

I klass 2 vann Stefan Blücker med 6 poäng över 10 ronder. Fem dubbelronder. Jonatan Blomqvist kom tvåa med 5 poäng och Kristoffer Nilsson trea med 4 poäng. Alla resultat i klass 2

Klass 3 vanns av Apichai Sukhayanudit på 8 poäng av 10. Apichai var redan klar vinnare inför den sista ronden. Tvåa blev Marvin H Mulato med 5 poäng. Samma poäng hade trean Olof Johannesson och fyran Dennis Lennartsson, men sämre särskiljning. Alla resultat i klass 3

Vinnarna av klass 2 och 3 får om de vill spela i en högre klass vid nästa års Klubbmästerskap. Totalt lockade KM 2014 hela 22 deltagare.