Många tvåor i årets Växjöspelen

När klassiska Växjöspelen arrangerades för 57:e gången var intresset stort från klubbens medlemmar att spela. Hela 13 spelare kom till start. Tyvärr blev det ingen gruppvinst i år, men nio andra platser. Är det rekord?

I högsta gruppen var FM Tom Rydström ratingfavorit och började tävlingen starkt genom att besegra Per Vernersson, Eksjö SK i första ronden. På söndagen följdes vinsten upp med en remi mot gamle Sverigemästaren Magnus Wahlbom, Rödeby SK, och därmed ett avgörande parti i rond tre mot Patrik Nilsson, Helsingborgs ASK, också han med 1,5 poäng. Det visade sig att Patriks praktiska schack bar frukt och vi fick en ny, välförtjänt,  vinnare av Växjöspelen 2018.

Övriga grupptvåor blev; Gr 2 Nedzad Neretljak, 1,5 poäng, Gr 4 Ronald Heidenfors, 1,5 poäng, Gr 5 Emilio Gonzalez, 1,5 poäng, Gr 8 Mattias Nilsson, 2 poäng, Gr 9 Björn Ottosson 2 poäng, Gr 10 Apichai Sukhayanudit, 2 poäng, Gr 13 Per-Olof Hartwig, 2 poäng, Gr 14 Olof Johannesson, 1 poäng.

Magnus Hall gjorde sin första Växjöspelen på länge, tog 1 poäng i Gr 7, och fick tre värdefulla Elopartier, vilket innebär att han får internationell rating vid nästa månadsskifte. Johannes Martin tog 1 poäng i Gr 14 och Leopold Martin 1 poäng i Gr 15. Hedersmedlemmen Alf Isaxon, Arboga SK och Växjö SK tog som utjämningsspelare 1,5 poäng i Gr 4.

Totalt deltog 60 spelare i årets Växjöspelen, vilket blev exakt 15 grupper. Stort tack till alla spelare, funktionärer och besökare. Den 58:e tävlingen arrangeras som vanligt helgen före midsommar – 2019.

Till resultaten