Lekander nära drömgräns i seriespelet

Sedan 1969 har alla spelare som medverkat i lagspel för Växjö SK i det Allsvenska seriesystemet poängförts enligt en egen modell kallad Spelarmärket. På klubbens hemsida är samtliga spelare noterade och där framgår också hur aktiv man varit i lagspelet.

Poängberäkningen är enkel. Man får 1 poäng per spelat parti i lagspelet för klubben och dessutom ytterligare 1 poäng för vinst och 0,5 poäng för remi. Spelarmärket finns i olika valörer; 25 poäng för brons, 50 poäng för silver, 150 poäng för guld samt 300 poäng för guld med lagerkrans.

Klubbens över tiden starkaste spelare, FM Rolf Lekander, närmar sig nu 500 poäng och det finns goda chanser att denna drömgräns uppnås redan den här säsongen. Inför de avslutande 4 ronderna har Lekander 495 poäng. Lars Hjort närmar sig guld med lagerkrans med sina 298 poäng och Emil Lindahl har med 50,5 precis passerat silvernivå. Klubbens danska spelare FM Jakob Aabling-Thomsen har 28 poäng och har passerat bronsnivå.