Knapp förlust mot topplaget Rödeby i serien

I den tredje ronden av div 2:7 ställdes Växjö SK andralag mot en av favoriterna till seriesegern, Rödeby SK. En tidig seriefinal. Rödeby kom med starkast tänkbara lag och med en snittrating på drygt 130 Elo mer och i stort sett högre på alla bord.

Växjös lag förlorade knappt med 3,5 – 4,5, men stod igen för en mycket fin lagprestation. Och laget var nog närmare oavgjort eller till och med knapp vinst än att Rödeby vunnit klarare. Nedzad Neretljak visade tidigt vägen på bord två genom att som vit vinna mot solida Håkan Greiff i ett fint angreppsparti. Därefter följde tre förlustpartier innan Lars Holmstrand hämtade sin välförtjänta etta. Rödeby gick upp till fyra poäng genom vinst på bord 1 och sedan var det mycket spännande. Sven Axelsson och Ronald Heidenfors återstod. Sven blev till slut tvungen att anta remianbud för att inte förlora partiet och Ronald kunde säkert spela hem sitt parti.

Den väldigt jämna tabellen toppas nu av Rödeby SK med 6 matchpoäng, före Hultsfreds SK (14,5 partipoäng), Växjö SK lag 2 (14 pp) samt Ölands SS (14pp). Samtliga med 4 mp. I nästa rond den 17 januari ställs Växjö SK mot Ölands SS hemma. Ytterligare ett spännande toppmöte.