Josef Ask Smålandsmästare – Tobias Gutzmann tog brons

Schack DM 2013
Medaljörerna och smålandsmästaren i mitten: Till vänster Tobias Gutzmann brons, Josef Ask guld och Per Vernersson silver. Foto: Birgitta Rydztröm
I helgen arrangerade Växjö SK i samarbete med Smålands SF individuella DM/Smålandsmästerskapen.
20 spelare från 8 klubbar kom till start (14 – 2012). Josef Ask, Västerviks ASK, vann med 6 poäng över de 7 ronderna, tvåa blev Per Vernersson, Eksjö SK, med 5,5 poäng och trea Tobias Gutzmann från hemmaklubben med 5 poäng. På fjärde och femte plats hittar vi Mattis Olofsson – Dolk och Tom Rydström med 4,5 poäng.
Bästa junior, som inte fick andra priser, gick till Angelina Fransson, 10:e plats med 3,5 poäng.
Övriga placeringar för Växjö SK: 11:a Bengt Wihlborn, 3,5 poäng, 18:e Pieter Janse, 2 poäng och 20:e Dennis Lennartsson, 1 poäng.
Tävlingen spelades med 4 snabba partier över 20 minuter per spelare och därefter tre långa med 90 minuter per spelare och 30 sekunders tillägg per drag. 8 partier per rond sändes live.
Lite bilder från helgens DM-spel. Kanske någon du känner igen?
DM oversiktMattis:TomPer Källerholm från Ljungby SK