Intervju med ungdomsledare Helena Gustafsson

Hallå Helena!

Du har nu tränat våra allra yngsta i drygt en månad. Hur är känslan?
– Jätteroligt, men annorlunda mot hur det var tidigare när jag började spela.

På vilket sätt är det annorlunda?
– När jag började spela schack så fanns ju inte datorerna till exempel. Det är mer action på något sätt nu och det märks också rent allmänt i samhället. Allt ska gå så fort. På så vis är schacket lite motvikt, även om det finns action i det här spelet också. Det gäller för mig att lägga in lite mer ”fartfyllda” övningar. Om det inte händer något hela tiden kan barnen lätt tappa fokus.

Att vara ungdomsledare är inget nytt för Helena. Redan som 12-åring lärde hon ut schack till andra ungdomar i Linköping, där hon växte upp.
– Vi som hade spelat ett tag fick lära de nya i klubben. Ett bra sätt att få fram ledare. Det märks att Helena är van att ha hand om yngre barn. Som förskolelärare är hon klippt och skuren för uppdraget. När man kikar in under ett träningspass är det härliga tongångar blandat med djup koncentration.

Vad har ni tränat på idag?
– Idag har vi spelat vanligt schack, ”tyst” schack och tittat på ett par schackproblem. Om det då pratas för mycket har vi infört att den som pratar förlorar en bonde. Det tycker de är bra för ingen vill bli av med en bonde. Sedan avslutade vi med att spela kedjeschack, något som många tycker är roligt.

Vilken roll tror du schacket kan ha för barns koncentrationsförmåga?
– Att spela schack tror jag är bra för koncentrationsförmågan eftersom man tränar både fokus och uthållighet. Dessutom tränar man också kreativitet, problemlösningsförmåga och förmågan att tänka i flera led. Något man har nytta av i många sammanhang.

Kommer du själv att börja spela igen?
– Både jag och mina systrar har ju spelat schack sedan vi var små. Men nu är det 20 år sedan sist. Det var under Elite Hotels Open i våras som jag blev inbjuden till en damschackmiddag och efter det blev jag sugen. Känns kul att ha börjat igen och än så länge blir det mest klubbtävlingar.

Klubbens andra ungdomsledare Emilio Gonzalez har hand om utvecklingsgruppen, d v s de som spelat lite längre och tävlar.

Text och foto: Birgitta Rydztröm