Ingen topplacering i SM blixten

På torsdagskvällen under SM-veckan arrangerades Blixt-SM med 142 startande. Nytt för i år var att tävlingen spelades efter dagens rond och säkert var det just detta som gjorde att tävlingen hade fler startande än Blixt-SM 2017 i Stockholm. Av de 30 spelarna i de tre starkaste SM-grupperna; Sverigemästarklassen, Mästarklassen-Elit och J-SM kom 15 av totalt 30 spelare till start. Det starkaste startfältet på många år alltså.

Från klubben deltog fyra spelare. Tom Rydström kunde inte försvara sin fina placering från 2017, då han kom sexa, utan hamnade på 26:e plats med 7 poäng över de 11 ronderna. På 50:e plats kom Ronald Heidenfors, 6 poäng, 68:e Mattias Nilsson, 5,5 poäng och på 121:a Johannes Martin, 3,5 poäng. I bilen från Växjö tillsammans med Ronald och Mattias fanns också Patrik Lindborg, Hultsfreds SK, 17:e plats med 7,5 poäng och Marcus Johnsson, Ingelstad-Uråsa SK, 32:a med 7 poäng.

Sverigemästare i Blixt blev GM Erik Blomqvist, SK Rockaden Stockholm, på 9 poäng. Samma poäng som klubbkamraten och fjolårssegraren IM Michael Wiedenkeller.