Gammal Växjöspelare går in som sponsor

Yan Liljegren, spinQ AB, ny sponsor till en av IM-grupperna i Visma Chess.

Tidigare Växjö SK spelaren Yan Liljegren går nu in som sponsor i Visma Chess och stöttar klubben i det viktiga arbetet att utveckla tävlingen. Mellan åren 1992-98 var Yan aktiv i klubben, lärde sig spela schack och tävlade flitigt fram till 20 års ålder. Då flyttade han till Uppsala för studier till civilingenjör i teknisk fysik och lade därmed schacket på hyllan. Under de aktiva åren var han en lovande junior på nationell nivå och vann ett antal DM-titlar, bl.a. kadett-klassen 92-94 och junior-klassen 95-97. Idag bor han i Stockholm och driver ett eget IT-bolag – spinQ AB.

– Jag upptäckte av en händelse att det hänt mycket i klubben de senaste åren; fina tävlingar, lovande ungdomar och framgångar i seriespelet, vilket ju är helt fantastiskt, berättar Yan Liljegren. Vid ett tillfälle blev jag tillfrågade av Håkan Jalling om jag kunde bli sponsor för en av IM-grupperna under Visma Chess och bidra till att klubben kan visa upp internationellt schack i Växjö och ge våra lovande spelare chansen att möta tufft motstånd på hemmaplan.

– Att sponsra en sport som schack är nog ett klokt val för ett företag som vill satsa på kreativitet. En schackspelare har oftast lättare att fokusera, analysera, memorera och arbetar metodiskt, men är också tvungen att vara nytänkande. Med mer än 10 år inom IT branschen i Stockholm ser jag många fördelar att arbeta med duktiga schackspelare, därför har vi i år inlett ett samarbete med Växjö SK med förhoppningen att få fram ännu fler kvalitativa medarbetare till det svenska näringslivet.