Full pott för lagen i helgen

Det gångna helgen innebar seriespel och rond nummer 4 för våra bägge lag. Förstalaget åkte till Göteborg för att ta sig an förra säsongens Elitserielag Örgryte SK och andralaget mötte Ölands SS på hemmaplan i division 2.

I Göteborg blev det vinst med minsta möjliga marginal, 3,5 – 4,5, för förstalaget efter en stark kämpainsats. När två partier återstod var det helt jämt mellan lagen, men då såg det ut som en knapp förlust för Växjö. Tom Rydström lyckades dock hålla remi som svart på bord 2 och Nedzad Neretljak visade upp goda slutspelstakter genom att driva sitt parti som vit på bord 7 till vinst. Starka kämpatakter och igen en ny, bra laginsats. Jacob Carstensen och Andrii Sevastianov vann sina partier och Tobias Gutzmann och Björn Morén spelade remi. Två mycket viktiga poäng i den fortsatta kampen i den jämna Superettan serien.

Björn Morén stannade kvar i Göteborg och använde söndagen till att ”jogga ner” segern genom att springa två (!) maraton i sträck. 8,2 mil! Är Björn Sveriges mest konditionsstarka schackspelare?

Andralaget tog sig an Ölands SS, som innan matchen hade samma matchpoäng som Växjö. Det blev en övertygande seger med 6 – 2 efter vinster av Nedzad Neretljak, Ronald Heidenfors, Lars Holmstrand, Emilio Gonzalez och Sven Axelsson. Dessutom remier av Peter Lundstedt och Stefan Blücker. Vinsten innebär att andralaget ligger med i toppen i div 2:7 två poäng bakom serieledarna Rödeby SK.

Den 30 januari blir det hemmapremiär för förstalaget i Superettan då man möter SK Kamraterna, Göteborg. Dagen efter spelar andralaget borta mot Värnamo SS.

Resultat Superettan och div 2:7