Bra säsong för första- och andralaget

När det Allsvenska seriespelet avslutades kunde vi konstatera två mycket fina insatser från Växjö SK första- och andralag. Kanske en av de bästa prestationerna i klubbens historia?

Förstalaget kom på en fin 6:e plats under premiärsäsongen i Superettan. Serien vanns av Burgsvik Alva SK på 16 matchpoäng och 50 partipoäng, före tvåan SS Manhem, 14 mp och 44,5 pp samt SK Rockaden, Umeå, 12 mp och 41,5 pp. De två första flyttas upp i Elitserien nästa säsong.

Växjö SK kom på 6:e plats med 10 mp och 37,5 pp och klarade kontraktet med god marginal. Förstalaget klarade 3 vinster, 4 oavgjorda och endast två förluster. Laget tog poäng från samtliga topplagen och vann dessutom matcherna mot tvåan och trean i serien!

Bästa poängplockare i laget blev FM Tom Rydström och FM Jacob Carstensen, båda med 5,5 av 8. Limhamns SK lag 2 samt Örebro SS kom 9:a respektive 10:a och får lämna Superettan. Från helgens kval ersätts de av Västerås SK lag 2 samt Malmö AS. Nedflyttade från Elitserien blev Örgryte SK och Solna SS.

Andralaget, som spelar i div 2:7, kom på en fin tredjeplats. Endast en partipoäng från andraplatsen. Vann gjorde Linköpings ASS med 14 mp och 42,5 pp, före Eksjö SK lag 2 på 10 mp och 33 pp och på tredje plats alltså Växjö SK lag 2 med 10 mp och 32 pp. Bästa poängplockare i andralaget blev Tainan Pantano Tomaz, 4 poäng av 6 och Lars Hjort 4 poäng av 7. Sven Axelsson vann samtliga 3 partier han spelade.

Tredjelaget, som spelar i div IV Småland, kom på fjärde plats av totalt 6 lag med 5 mp och 12,5 pp. Bästa poängplockare blev Seid Lotinac med 2 poäng av 3 och Stefan Blücker med 2 poäng av 4. Vann gjorde Ljungby SK med 8 mp och 16,5 pp.